Bab 5

“So, kau tak bagitahu ke kau selalu main basketball petang-petang dengan aku?” Bola ditangan dibaling. Hooyeahh ! Masuk. Peluh di dahi di lap dengan wristband.

Bibir mengukir sengih. Kepala digelengkan. “Mau dia tak kasi aku keluar main petang-petang.”

Ketawa terlepas jua. “Apa kes takut dia.”

Mengangkat bahu. “Dia tu suka blackmail orang tau.”

Wahha, dark side of her ke? Tak pernah dia blackmail aku. Dia masih ketawa. Bola dihantar ke orang sebelah. Dia membaringkan diri di basketball court itu.

Duduk. Bibir mengukir senyuman. “Kau suka dia?”

Bangun dari pembaringan. Bibir mengukir sengih. Bahu diangkat berulang-ulang kali sebagai isyarat tak tahu.

Masalah mamat sorang ni. Blurr memanjang je. Bola basketball dipeluk. “Kalau suka buat cara suka. Aku rasa dia suka kau.”

Dah keluar dah aura abang mithali dia tu. “She likes me? Mana kau tau?”

Bibir mengukir senyuman. “Instinct.”

Ketawa terlepas. Tahulah kembar tapi apa main pakai teori teori tanpa buat eksperimen. Baru hipotesis ni belum conclusion. “Kau ni macam tengah buat eksperimen. Tapi kau kena tau yang kau baru buat hipotesis, belum sampai conclusion lagi.”

Ketawa terlepas. “Memang true budak sains la kau.”

Dia mengangkat bahu. “Biasa.” Bibir mengukir senyuman.

“Nantilah, aku buat eksperimen ni betul betul sampai conclusion.”

“ Papa tak bagi Jia kerja. Boring lah duduk rumah je.” Aie merungut. Peluh di dahi dilap. Baru lepas geram dengan main basketball dengan Ed.

Ed ketawa. Ada hati nak kerja budak ni.

Aie memandang geram. “Apa ketawa ? Tak lawaklah Ed.” Dia dah membaling bola. Minta-minta kena kat kepala Ed yang bengong tu. Muahhaha. Aura jahatnya dah keluar.

Ed menangkap bola tepat sebelum bola tu kena kat muka dia. Penyek hidung aku yang mancung ni nanti. Dia ketawa kecil. Perasan ye lah aku ni. “Lepaklah , Jia.”

Aie buat muka. “Untunglah orang tu papa kasi kerja. Orang di sini tak.” Dia dah buat nada ala-ala sayu sarkastik gitu.

Ed terlepas ketawanya. Dia memeluk bahu Aie. “Nantilah Ed cakap kat papa, okay.”

Aie tersenyum. “Okay.” Dia dah bertukar nada dari sayu ke ceria.

Gembira ye lah. Muka dah macam apatah, gembira semacam. Ed mengeleng-gelengkan kepalanya.