Bab 10

Mangkuk ais krim ditolak ke tepi. Tangan menarik botol air di atas meja. Bibir masih mengukir senyuman.
“You nak pergi mana-mana tak lepas ni?” Jason tersenyum.
Wahhah. Suka aku jalan dengan Jay ni. Budak baik. Bukan macam Joey. Dia mengangkat bahu sebagai tanda tidak tahu. Mata diarah ke muka Joey yang dari tadi merenung meja dengan pandangan kosong. Senyap pula budak ni. Aie mengangkat kening.
“Hmm.. You ada hal ke?” Jason memandang Aie yang sibuk menjeling Joey dari tadi. She likes him. Ouch, hurts. Jason ketawa dalam diam. Buat lawak dalam hati pula kau ye Jason.
Aie mengeleng. Mangkuk aiskrim yang tinggal serbuk waffel dipusing-pusing. “You nak pergi mana-mana ke?”
“Entah.” Jason mengangkat bahu.
Awkward .. Suasana sunyi sepi di meja mereka.
“Jia..?”
Aie merenung meja tajam. Jia? Maybe Jia lain kut. People outside family circle tak panggil aku Jia. Nak kata Ed atau abang? Bukan suara. Mira ke? Eh, suara lelaki. BF Mira? Ha ha. Si Mira tu nak bagitahu pasal family dia dekat BF dia. You gotta be kidding right. Mira.. memanglah sister tapi sister apa kalau tak tegur pun kat rumah. She’s like stranger.
“Nur Adriana Zahira Adams.”
Eh, lebih ni. Ada orang lain nama sama dengan aku ni. Aie memusingkan kepalanya ke belakang. Nak tahu juga siapa yang share nama sama gila dengan aku ni. Ke orang tu panggil aku..
“Adi?” Aie bangun. Muka macam Adi a.k.a Muhammad Airil. Kenapa Adi? Because dia tak boleh sebut R betul-betul so, masa kecil susah nak panggil nama si Airil ni, dia dengan sukasuki dia je bagi nickname Adi dekat si Airil ni.
“Jia..” Adi tersenyum. Dia memandang ke arah Jia dan dua orang budak lelaki yang masih memandangnya.
“I see… You’re on date. Double date?”
Aie ketawa. “No silly. Hanging out with my friends.”
“I see. I know you..” Airil memandang tajam ke arah Joey.
“You know Joey?”
“Yeah. I know him.” Adi tersenyum tajam ke arah Joey.
“I see.”
“Hmm.. Aie or Jia or whatever your nickname is, let’s go. I have somewhere to go.” Joey dah bangun dan memandang tajam ke arah Adi.
“Hmm? You’re going? Oh, okay. I’ll see you again, Adi.” Aie mengangkat begnya dari kerusi dan berjalan ke sebelah Jason yang masih memandang Adi dengan pandangan yang cold.
Jason tersenyum. “Let’s go. Nanti Joey hilang..” Dia memandang ke arah Joey yang dah melangkah pergi.
Aie menangguk. “Okay. Bye, Adi. See you..” Dia dan Jason berjalan ke arah Joey yang dah menunggu di tepi kerusi yang tersedia di Mall itu.
“How about you go back with me?” Adi menahan.
“Hmm?” Aie berhenti. Adi cakap apa? Bisinglah tempat ni. Lagi-lagi depan cinema.
“No. She can’t. We came here with her car.” Jason tersenyum 3 saat dan menarik Aie pergi.
Adi merenung. I see…